rutiner: trygghet och spya


Vaknar 07.00.

Segar upp ögonlocken och ser allmänt förvirrad och trött ut.

Stiger motvilligt upp och öppnar persiennerna.

Dör av ljuset men återupplivas av vetskapen att det är skola (sådant väcker döda).

Väljer kläder, vilket nästan alltid slutar med en randig tröja.

Gör gröt och äter den, dricker ett glas juice och äter en tomat.

Går till skolan med bra musik i lurarna (t.ex. melpo mene, håkan, beatles, och dylan) 

Är i skolan, går på lektionerna (som ingen av oss lär sig nåt på) och käkar lunch.

Går hem från skolan med bra musik i lurarna (samma bra skit som tidigare)

Tar en frukt och läser serierna, debattsidan och in/utrikes.

Tänker ”åh vilken underbar, helt osjälvisk och otroligt tolerant värld vi lever i”.

Spelar lite gitarr, tecknar eller kollar bloggar och annat skoj.

Äter igen.

Gör läxor om jag har några.

Spelar mer gitarr, redigerar bilder eller skriver ner lite tankar.

Borstar tänderna och går och lägger mej (sker mellan 23.30 och 01.30).

Sover och drömmer varierande drömmar.



Repeat.


Så ser mina typiska, tråkiga, jävla skoldagar ut. Mer eller mindre exakt så.
Dagar när inget trevligt eller fint har inträffat.
Hela dagar som bara är fyllda av rutiner och slöseri med tid som kunde användas till något bättre.
Men tack och lov finns det många dagar som inte bara fylls av sådant.
Det finns dagar då det ringer på dörren och någon frågar om man vill gå en promenad,
då någon eller något får mej att skratta, då jag har inpiration ända ut i fingertopparna eller då någon skickar ett fint sms.
Utan såna dagar skulle rutinerna ta död på mej.

Hoppas det blir en sån dag idag. Hoppas något fint händer. Hoppas.


Lev väl.


Kommentarer
Postat av: sofia

ungefär nästan exakt så ser mina dagar också ut.

varför händer det inte något någon gång?

åh. hoppas du får en fin dag idag iallafall :)

2009-10-08 @ 09:53:28
URL: http://sofiabystrom.blogg.se/
Postat av: nathalie

åh, grym musiksmak! och vad trevligt att du plingar gitarr, me too :-D



sv: vet inte om jag svarade på en av dina kommentarer... (så jag gör det, kanske igen) tack! jag gillar den bilden med, även fast den är tagen med en kass kompaktkamera ;-)

2009-10-08 @ 10:51:47
URL: http://almond.blogg.se/
Postat av: julia

jag säger detsamma!

2009-10-08 @ 11:44:08
URL: http://myrocket.blogg.se/
Postat av: linda

lite rutiner skulle göra mig glad, saknar det skyddsnätet rutiner ger.

2009-10-08 @ 11:48:45
URL: http://minnesbitar.blogg.se/
Postat av: Kristin

tänk, snart tar ni studeneten, även om det låter skönt kan man ibland sakna skolan när man inte har någon aning om vad man ska göra av framtiden. Men om du vet, då kan jag hålla med om att det är slöseri med att bara behöva vänta, men se det som att det här är sista chansen att bara få gå omkring utan att egentligen behöva ta ansvar för någon annan än sig själv. Om man tex har jobb så måste man hela tiden tänka på andra. Ibland kan jag saknar hur enkelt allt var i skolan egentligen.

2009-10-08 @ 12:53:20
Postat av: fiaplingplong

man kan vänta på att det händer något eller så kan man ta tag i det själv

2009-10-08 @ 13:19:39
Postat av: P

K: Ja konstigt nog kommer jag nog antagligen sakna det här.

Alla dessa rutiner som får mej att mentalt spy ger mej ju samtidigt en slags trygghet.

Och det kommer jag säkert vilja ha tillbaka sedan när skolan är över för gott och när jag måste ta större och mera ansvar.



Men ja jag vet ju vad jag vill göra med mitt liv, och dessutom så känner jag mej fullärd.

Iallafall fullärd på det som skolan kan lära mej.

Nu vill jag ut och lära mej nytt genom att GÖRA saker, inte bara läsa om dom eller pröva på lite smått i ett klassrum.



Men allt sånt där är ju så knepigt. Jag både vill och inte vill.

Dubbelmoral i mängder.

2009-10-08 @ 13:44:32
Postat av: Emma

Ja, fy för rutiner!

Fast idag har det hittills varit en speciell dag, med koffein och sockerkickar, sång, skratt, hagel och kramar.

2009-10-08 @ 15:33:46
URL: http://eqologisk.blogg.se/
Postat av: Freja

facinerande likt min vardag det där!

jag känner också att man antagligen kommer sakna den tygghet som skolan trots allt ger.

även fast man oftast inte vill något hellre än att sluta och få börja "leva".

2009-10-08 @ 16:27:20
Postat av: Ronja

min vardag brukar vara stressig och kaotisk, på onsdagar hinner jag knappt andas till exempel, för jag gör saker hela tiden. haha. det är illa!

2009-10-08 @ 16:36:43
URL: http://therooftop.blogg.se/
Postat av: sara

ouff fan vad nyttig du är. jag äter typ tre gånger så mkt som du höhö, im fatty nummber 1.



haha i vår skola har någon tejpat upp lappar där det är en skylt på med 'no air banding' hahaa höll på att dö. Och som din upplevelse var det ingen som förstod den så jag stod och asgarvade för migsjälv hahah

2009-10-08 @ 16:37:48
URL: http://worldbetweenwalls.blogg.se/
Postat av: Sally

heregud, jag tror att just de där dagarna håller på att döda mig lite grann.

2009-10-08 @ 17:01:54
URL: http://tapeme.blogg.se/
Postat av: sun

förstår, för när det knappt går att urskilja måndag tisdag onsdag torsdag fredag så känns allt väldigt väldigt... tomt och långrandigt.

2009-10-08 @ 20:48:18
URL: http://sunagnes.blogspot.com/
Postat av: Evelina

fy vad jag känner igen mig.

det måste hända nåt snart innan jag ramlar ner och dör!

2009-10-10 @ 22:22:54
URL: http://evelinamaria.devote.se
Postat av: Linnea

Alla ni som sörjer skifte i vardagen, vet ni en dag plingar jag på utanför er dörr och då drar jag ut ur från er dörr. Vi: rymmer och pallar körsbär, lär oss gå på händer, går på vinylskiv mässor, raggar hundvalpar, ansiktsmålar oss, piercar oss fast vi inte får, filosoferar under en korkek, leker kurragömma i en stor källare, dansar fram blåmärken på fötterna, lyssnar på The Beatles, gör en revolution, skriver en sång och upptäcker världens små hörn.

En dag smäller det!

2009-10-12 @ 20:10:22
URL: http://spargrisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0