läs inte om ni inte sett filmen!!! (bara ett tips)


(Fast ni lär ju se en del ändå haha förlåt)


Harry Potter och Halvblodsprinsen


Bra. Riktigt bra. 

I sina bästa stunder.

I sina sämsta stunder, mycket långt ifrån bra tyvärr.

Men med tanke på att jag gick in med förhoppningar om att detta skulle bli den grymmaste filmen i år så
är det väl kanske inte så konstigt att jag gick ut från biografen en smula besviken.
Men jag trodde verkligen att det skulle kännas mycket bättre än så här efteråt.


Filmen uppfyllde trots allt bara knappt fyra av mina krav faktiskt. Och den lyckades verkligen skita
fullständigt i de som betydde allra mest för mej dessutom.

En lista är på sin plats helt klart.

3 stora negativa saker:

- GINNY!! Jag begravde bokstavligen ansiktet i händerna när hon viskade "close your eyes" till Harry.
Jag trodde verkligen inte hon skulle irritera mej SÅ mycket men det gjorde hon. Uselt skådespeleri.
Usch. Försvinn snälla.

- Grottscenen var för kort. Den var fantastiskt gripande i boken och den borde varit bättre samt
längre i filmen. Det är allt jag säger.

- Dumbledores begravning var för kort. Den var fantastiskt gripande i boken och den borde varit
bättre samt längre i filmen. Det är allt jag säger (upprep. medveten).

(vad var grejen med att Kråkboet blev totalförstört för övrigt?? inte fasiken var det med i boken)

Att det precis bredvid mej satt två extremt hysteriska damer i yngre medelåldern och asgarvade högt vid
exakt VARJE halvkul scen gjorde det negativa ännu mer negativt dessutom.


3 stora positiva saker:

- RON!! Tänk om hans syster kunde ha lyckas lika bra. Ron var verkligen grymt underhållande som vanligt.
Helt fantastiskt kul att bara se honom. Och en lite gullig målbrottsröst hade han fortfarande också haha.
"I'm in love with her!!" haha! klockren.

- Alan Rickman var för kort. Nej jag skojar bara (åh så kul) Seriöst. Alan Rickman slår verkligen alla andra
på fingrarna med sin underbara karaktär Snape. Är typ helt kär i hur han lyckas vara så sjukt sliskig och
grym hela hela tiden! Åh Snape gjorde verkligen mycket bra för filmen. Tack för det. 

- Magisk humor. Älskade verkligen nästan all humor och Harry hög på lyckodryck var fan en fröjd att se!
Sinnessjukt kul i sina bästa stunder. Ron stod dock för det mesta roliga men även Harry lyckades erövra
några scener med humor.

Summan av saltet: (alt. kardemumman)

Helt okej film, men den var för lite rörig och en aning seg i början. Ogillar som sagt STARKT att dom inte
utnyttjade Dumbledores begravning mera. I boken var det mycket gripande och filmens motsvarighet var
verkligen inte mer än "tjo tjena dumbledore e död nu tänder vi våra stavar klart slut hej svejs"

Filmen kändes lite mera som en upptakt till nästa film faktiskt. Den hade inte något grymt klimax och var
verkligen LÅNGT ifrån samma klass som Fången Från Azkaban (som är lätt den bästa).
Jag skulle vilja påstå att jag tyckte ungefär 50% av filmen var bra, resten var meh.  

Ungefär 3/5 (svagt)

Tillägg: Måste säga att jag tyckte det var lite facinerande och en aning konstigt med den lilla 
bibel-referensen dom lyckades få med för övrigt. För jag antar att Dumbledores delade eldhav inte bara
var en lustig tillfällighet.
Helt klart var det någon som ville vara lite klurig och ge oss en tankeställare
.
.


Kommentarer
Postat av: ellen

det finns en chans att du faktiskt satt bredvid mig och min polare, men vi skrattade mer åt de saker som inte var roliga än åt de som det faktiskt var meningen att man skulle skratta lite lätt åt. förresten vill jag bara tillägga att din blogg är grymt underbar och jag vill aldrig sluta läsa den. är det du som har tagit alla bilder och skrivit alla texter på/till dem?

jag känner igen mig så i din blogg och det är verkligen härligt :)

2009-07-16 @ 23:28:19
URL: http://ellensgarderob.devote.se
Postat av: lea

haha, det kändes som vissa delar var äkta plagiater på andra saker.



1. när de sprang ut från kråkboet, ut på ängen. SINGS? fast det var ändå snyggt, typ.



2. Ja, grottan och elden. Bibeln.



3. När Dumbledore dog och föll. Har sett exakt samma sak förut. Samma fall samma ansiktsuttryck samma... allt. När Gandalf föll i Sagan om ringen.



Annars varen fiiiiiiin.

2009-07-17 @ 00:09:45
URL: http://kidsister.blogg.se/
Postat av: BM

alla HP filmer suger. de räcker med böckerna

2009-07-17 @ 09:15:37
Postat av: kriss

ja jag säger då det. vafan var grejen med kråkboet??

2009-07-17 @ 09:24:20
URL: http://indiedisco.blogg.se/
Postat av: johanna

jafan, kråkboet?! wtf? står ingenting om det i boken, jag trodde jag skulle börja grina :o

hahah. ron var lätt roligast, när han fick kärleksdrycken & allt. herregud, han är alltid bäst. jag älskar humorn i HP filmerna, den är så skön!

"what do you think dean see's in ginny?"

"well, she's nice, funny and attractive.."

"attractive?!"

"well, she has nice...skin!"

"oh...hermione has nice skin, don't you think?"



HAHAH. sjukt.

btw, ginny suger, jag ogillar henne starkt. fytusan.

älskar din blogg! byyyyye.

2009-07-17 @ 12:01:59
URL: http://heartattack.devote.se
Postat av: P

Ellen: Ja dom som satt bredvid mej asgarvade

åt allt (och då menar jag verkligen ALLT!!) så

jag tror inte det var du o din polare haha.

Tror inte ens vi var i samma stad o såg filmen liksom ;)



Lea: Indeed plagiat på flera ställen. Fast precis

det hindrar det ju inte från att vara snyggt ibland..



BM: Böckerna är bättre men filmerna är fan visst

riktigt bra ibland!



Johanna: Haha ron ja :D underbar på alla sätt!

Måste ju bara älska den scenen =)

Tacko ^^

2009-07-17 @ 12:53:54
Postat av: Amanda

Din blogg är såhäääääääääääääär bra, och ännu flera ä;n endå!!!

Och måste också påpeka att din dröm om Håkan och Timo var helt underbar! Hatar när man väcks ur sådana drömmar.

2009-07-17 @ 21:52:53
URL: http://tamigtillkarlek.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Där satt den!

Ginny har inte dendär skådespelar-instinkten, eller så är hon helt enkelt bara ute i det blå. För den scenen tog stor skada, gentemot min egen åsikt om filmen.

Och som du skrev, i grottan: Vad hände med den skrämmande båtresan intill stället där horrokruxen befinner sig, den var en av mina favoriter i boken! Besvikelse, ja. Men den bästa av Harry Potter-filmerna, ja.



Dock känns det ju alltid såhär när man läst boken och nyss sett filmen, så behöver man kanske ha överseende med lite överspelat skådespeleri från vissa sidor och lama överflödiga kommentarer, för att Jk Rowling är ett geni, det är ett som är säkert!



Bra blogg!

kram Lisa

2009-07-17 @ 23:44:09
URL: http://sanningssokare.blogspot.com
Postat av: Clara

Grottan + Sectum Sempra + Fred & Georges miniscen = besvikelser.



Tycker dock faktiskt att denna var en av de bästa HP-filmerna, humorn var amazing.

Harry Hög-på-Felix-Felicis Potter = Kärlek!

2009-07-18 @ 21:49:00
URL: http://claraslife.devote.se
Postat av: klara

jag såg på den alldeles nyss! jag tyckte den var lite lame, inte mycket till action men roligast hittills iallafall. jag gillade att det var mycket draco men gillade inte att det var så odramatiskt. när dumbledore dog i boken dog man ju, i filmen var det precis som du säger.. "jaha". sen var det typ slut. jag blev ju inte ens gråtmild! var var dramatiken och actionen?! hur som helst bra för att vara en hp-film :)

2009-07-19 @ 01:22:38
URL: http://klarastiger.blogg.se/
Postat av: Frida

Vad hände med den där fighten mellan dödsätare o lärare på skolan då? :o

2009-07-19 @ 12:25:08
Postat av: P

Ja jag har för mej att det skulle vara en

sån faktiskt men alla påstår att det bara

är i den nästa som det är det? :S

Nåja det är ju inte det första dom missar

i så fall suck.

2009-07-19 @ 12:44:22
Postat av: Ellen

väldigt intressant inlägg. håller med dig väääldigt mycket när det gäller ron och snape delen:D

2009-07-20 @ 16:04:01
URL: http://www.ellenheltenkelt.devote.se
Postat av: karro

ja men jag sa ju att det skulle va en fight i sexan också ;> hehe

2009-07-22 @ 15:45:10
Postat av: Ella

Håller verkligen med dig, jag går fortfarande runt (dumt nog) och förväntar mig att man ska få se kopior av böckerna i filmform, vilket alltdig blivit fallet tyvärr. Om jag lyckas bortse från det tycker jag som du, 50% av filmen höll. Och du har prickat in vad som var bra och dåligt, måste bara tillägga att sectumsempra var en stor besvikelse. Stora sår över hela Malfoys kropp, skräck, panik, svart magi... nej inte precis.

Hittade precis din blogg och den är väldigt söt!

Puss

2009-08-08 @ 01:27:45
URL: http://123LSD.blogspot.com
Postat av: agnes

neeeej! du kan inte mena att du tycker tredje filmen är bäst!?

den var ju.. den.. den! icke!

den förstörde som lite efter man läst boken..

men okej, totalt värdelös var den väl inte, men bäst.. nej.. ojojoj, chocktillstånd.



men i övrigt, så måste jag väl få säga att du har en superblogg. himla bra är den! (:

2009-08-22 @ 14:53:00
URL: http://agentskipper.blogg.se/
Postat av: Emma ska bestämma

Jag var nära på att vomera under samma scen då du gömde ansiktet.



sjukt

dåligt.



2009-08-24 @ 00:39:32
Postat av: P

Oja MER än dåligt. Sämst.

Skönt att flera tycker det!

Blir galen på alla som tyckte filmen

var "den bästa någonsin"! Då har man

inte sett mycket film eller läst

mycket hp-böcker..

2009-08-24 @ 10:42:08
Postat av: agnes

sv. måste erkänna att jag inte direkt har någon favorit bland filmerna. det är svårt att tillfredsställa en boknörd! ;)

så du behöver inte bli upprörd, jag lovar att inte säga ettan!

2009-08-29 @ 13:40:01
URL: http://agentskipper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0